Jau kopš pirmās parādīšanās reizes, Montesa Cota 4RT modelis uzsāka revolūciju mototriāla pasaulē, disciplīnā, kurā pilnībā dominēja divtaktu motori. Tie ir kompakti, ļoti uzticami un viegli lietojami, tomēr tos bieži raksturo kā ļoti piesārņojošus. Tā kā šis bijis tāds gadījums, Montesa, cieši sadarbojoties ar Honda Motor Co., un sagaidot izmešu līmeņu standartus, ko bija paredzēts ieviest 2006. gadā, izstrādāja Montesa Cota 4RT modeli, progresīvu mototriāla motociklu, kas aprīkots ar kompaktu un revolucionāru četrtaktu un četru vārstu dzinēju ar PGM-FI elektronisko degvielas iesmidzināšanas sistēmu, kā rezultātā radās ļoti efektīvs aparāts ar zemu kaitīgo izmešu līmeni un nozīmīgu jaudas un griezes momenta vērtību. Šī motocikla inovācijas redzamas tā šasijā, līdz ar alumīnija rāmja izmantošanu konstrukcijā un augstas kvalitātes SHOWA atsperu komplektu, kas jau ir pazīstams ar aizmugurējās amortizācijas sistēmas efektīvo dizainu. Pārsteidzoši ir tas, ka no paša sākuma 250cc dzinēja sniegums ir spējis sacensties, vismaz teorētiski, ar pārākiem divtaktu dzinējiem ar līdzīgu izvietojumu.
Montesa Cota 4RT modelis ir vienmēr ticis atzīts ar tā ekskluzīvajām tehnoloģiskajām īpašībām, kā arī ar to, ka ir augstākās kvalitātes un pierādītas atbildības modelis - aspektiem, ko skaidri novērtēja šī zīmola klienti. Tomēr, gadu gaitā mototriāla entuziastu gaume ir mainījusies tieši tāpat kā vispasaules ekonomiskā situācija. Šajā gadījumā ir tā, ka lielākās daļas triāla entuziastu vērtību skalā, izvēloties kādu no motociklu modeļiem, izšķirošais faktors ir ekonomija.
Montesa 2014. gadā iepazīstināja triāla entuziastus ar jauno Cota modeli, kuram tika izmantots pilnīgi jauns motors un šasija. Pēc 2015. gada modelim veiktajām izmaiņām, 2016. gada modelim Montesa inženieri nolēma turpināt veikt izmaiņas triāla motociklam, lai uzlabotu tā veiktspēju un veikt daudz vairāk nekā tikai estētiskus uzlabojumus.