19.01.2024 Amerikāņu Rikijs Brabeks otro reizi četros gados izcīna uzvaru prestižajā Dakara rallijā
07.11.2023 Ar jauno CB1000 Hornet, CBR600RR atgriešanos un novatorisko Honda E-Clutch priekšgalā EICMA tiek atklāts Honda 24GM Eiropas modeļu klāsts.
07.07.2023 Honda atklāj jaunas teritorijas ar inovatīvo Honda E-Clutch tehnoloģiju
14.08.2022 Tims Gajsers kļūst par pieckārtēju pasaules čempionu motokrosā!
23.11.2021 CBR1000RR-R Fireblade SP 30th Anniversary un jaunais ADV350 Honda 2021 EICMA klāsta priekšgalā
01.09.2021 Honda A2 kategorijas 500 cm3 motociklu trijotne 2022. gadā iegūs pārliecinošus, uz veiktspēju fokusētus atjauninājumus
06.01.2021 Honda noslēdz visaptverošo 2021. gada modeļu klāstu, atjauninot GL1800 Gold Wing un Gold Wing Tour
01.12.2020 Jaunie CRF300L un CRF300 RALLY – Honda vieglie divfunkcionālie motocikli saņem būtiskus atjauninājumus
24.11.2020 Iepazīstinām ar Honda jauno, lielo Rebel 1100
10.11.2020 Honda paziņo par vēl septiņiem papildinājumiem visaptverošajā 2021. gada Eiropas motociklu klāstā
15.10.2020 Honda augstākās klases motorolleru Forza saime 2021. gadam paplašinās, ierodoties Forza 750 un Forza 350
14.07.2020 21YM HONDA CRF450R
23.12.2019 Honda svin saražotus 400 miljonus motociklu
05.11.2019 CBR1000RR-R Fireblade un Fireblade SP – Honda 2020 EICMA klāsta priekšgalā
23.09.2019 Jaunie CRF1100L Africa Twin un Africa Twin Adventure Sports Eiropā ieradīsies jau 2019. gadā
« Iepriekšējais 1 2 3 Nākamais »

21YM HONDA CRF450R

14.07.2020

Modeļa atjauninājumi

2021. gadam ikviena CRF450R detaļa ir jauna, izņemot riteņus un dzinēju, un visaptverošus atjauninājumus ietekmējušas tieši zināšanas, kas gūtas, izstrādājot Tima Gajsera HRC 2019. gada čempionātā uzvarējušo CRF450RW motociklu. Jaunais rāmis un aizmugurējā dakša, kā arī izmaiņas ģeometrijā un balstiekārtā ietaupa svaru un ievērojami uzlabo pagriezienu izbraukšanu. Dzinējs saņēmis ieplūdes/izplūdes gāzu sistēmas uzlabojumus, jaunu dekompresijas sistēmu un vienu izplūdes trokšņa slāpētāju, lai uzlabotu un izlīdzinātu gaitu zemos- vidējos apgriezienos. Lielāks hidrauliskais sajūgs nodrošina labāku kontroli ar vieglāku sviras spiedienu. Kompaktākas plastmasas detaļas un mazāks sēdekļa bloks palielina kustības brīvību.

1. Ievads

Honda CRF450R ir bijis motokrosa motociklu etalons kopš tā ieviešanas 2002. gadā. Piedāvātā komplektācija ir kļuvusi par sinonīmu līdzsvaram un veiklībai, un tādējādi motocikls savam braucējam – neatkarīgi no tā, vai tas būtu profesionālis vai amatieris-entuziasts, – vienmēr ir sniedzis pilnīgu kontroli un iespēju saņemt vislabāko atbilstoši savām spējām. Kā arī, protams, tas ir būvēts ar Honda sen slaveno kvalitāti, izturību un ilgmūžību.

Un tas ir motocikls, kas ir nepārtraukti attīstījies ar katru atjauninājumu – lielu vai mazu –, izmantojot mācību stundas, kas gūtas no Honda sacīkšu programmām visā pasaulē. 2017. gada modelī izstrādes koncepcijas “ABSOLUTE HOLESHOT!” ietvaros Eiropā iecienītākais atvērtās klases MX motocikls tika konstruēts pilnīgi no jauna – ar pilnīgi jaunu šasiju un pilnīgi jaunu dzinēju, kas ievērojami palielināja jaudu pie augstiem apgriezieniem.

Standarta aprīkojumā ietvertais elektriskais starteris bija ērts papildinājums 2018. modeļa gadā, un 2019. gadā HRC izstrādātā cilindra galva ievērojami palielināja maksimālo jaudu un griezes momentu. Tika pievienota arī HRC palaišanas kontrole, pārskatīts rāmja un aizmugures dakšas stiprības līdzsvars, jauns priekšējo bremžu suports un regulējamas pozīcijas Renthal Fatbars.

2020. gada CRF450R modelis saņēma Honda selektīvo griezes momenta kontroli (HSTC) un nodrošināja CRF450RW HRC sacīkšu motocikla bāzi, ar kuru tika braukts uz 2019. gada MX GP pasaules čempionātu prasmīgajās #243 Tima Gajsera rokās. 2021. gada CRF450R modelī plaši izmantots tas, ko viņš un HRC iemācījās savā garajā ceļā uz vispārējo uzvaru 2019. gadā.

2. Modeļa pārskats

2021. gada CRF450R modelis saņēmis plašu uzlabojumu klāstu izstrādes tēmas ”žiletes asuma pagriezienu izbraukšana” ietvaros. Pirmkārt, tas ir par 2 kg vieglāks, pateicoties pārskatītajam rāmim un apakšrāmim. Jaunā rāmja un aizmugures dakšas stingrības līdzsvars apvienojumā ar stingrāku šasijas ģeometriju, paaugstinātu klīrensu un balstiekārtas izmaiņām ir vērsti uz optimālu veiktspēju pagriezienos. Mācības, kas gūtas no Tima Gajsera uzvaras 2019. gada čempionātā, mazina braucēja nogurumu, ļaujot visa spēju diapazona entuziastiem konstanti optimizēt savus apļa laikus.

Arī dzinējs ir guvis labumu no HRC zināšanām, pievēršot lielu uzmanību griezes momentam zemā un vidējā apgriezienu diapazonā. Dekompresors ir pārvietots, gaisa filtra tilpums ir palielināts, droseles korpuss un izplūdes atveres ir pārveidotas. Izplūdes gāzu caurule ir jauna, un viens trokšņa slāpētājs aizstāj dubulto trokšņa slāpētāju.

Lielāka tilpuma hidrauliskajam sajūgam ir vēl vieglāka sviras darbība, savukārt citi svara samazināšanas paņēmieni ir mazāks degvielas sūknis un optimizēts magnija cilindra galvas vāks. Arī jaunās plastmasas detaļas ir vieglākas un plānākas, lai vairotu braucēja brīvību, un sēdekļa aizmugure ir mazāka un zemāka. Galvenos atjauninājumus noslēdz jaunā, izteiksmīgā, pilnīgi sarkanā krāsu grafika.

3. Galvenais aprīkojums

3.1. Šasija

• Šaurākas galvenās garensijas un jauns aizmugurējais apakšrāmis ļauj ietaupīt svaru, izmantojot HRC zināšanas
• Šaurākas aizmugures dakšas garensijas un dakšas rotācijas punkts ar pārskatītu dakšas stingrības līdzsvaru
• Izmaiņas ģeometrijā apvienojumā ar iepriekšminēto uzlabo pagriezienu izbraukšanas spēju
• Priekšējā piekare ar papildu 5 mm vārstu gājienu saskaņota ar pārskatītiem aizmugures amortizatora vārstiem
• Uzlabota jaunā, samazinātā sēdekļa ergonomika un kompaktākas, pārveidotas plastmasas detaļas

CRF450R divu garensiju alumīnija rāmis 2020. modeļa gadā laikā netika mainīts; 2021. modeļa gadā tas ir pilnībā atjaunots – ar tiešu HRC sacīkšu komandas ieguldījumu –, lai uzlabotu ikvienu pagrieziena izbraukšanas aspektu.

Pateicoties šaurākām galvenajām garensijām, tas sver 8,4 kg, par 700 g mazāk nekā iepriekšējais dizains, savukārt pārveidotais apakšrāmis arī ietaupa 320 g, sverot 910 g. Šasijas dinamika ir arī jauna: saglabājot vērpes stingrību, sānu stingrība ir samazināta par 20%, lai palielinātu pagriezienu izbraukšanas ātrumu, vilci un stūrēšanas precizitāti. Alumīnija aizmugures dakšai ir jauns stingruma līdzsvars, kas noregulēts atbilstoši rāmim, ar šaurākām svirām un rotācijas punktu. Arī Pro-Link attiecības ir pārskatītas.

Gan augšējā, gan apakšējā savienojuma skava ir pārskatītas ar lielāku elastību ātrākai vadāmībai un sajūtām. Pilnībā regulējama 49 mm Showa USD spirālatsperu dakša ir Showa rūpnīcas dakšas versija, kas tiek nodrošināta Japānas čempionāta MX sacīkšu komandām. Ar mērķi uzlabot vienmērīgāku pagriezienu izbraukšanas veiktspēju dakšu gājiens tika pagarināts par 5 mm līdz 310 mm un tika palielināta ass skavu stingrība. Showa aizmugurējā amortizatora galvenā virzuļa vārsts ir palielināts ātrākai reakcijai un uzlabotai trieciena absorbcijai. Tā atsperei izmantots arī pasaulē vieglākais tērauds – lai ietaupītu 200 g.

Sēdeklis tagad ir īsāks, vieglāks un par 10 mm zemāks aizmugurē, lai atvieglotu braucēja kustības brīvību. To ir arī daudz vieglāk noņemt un uzstādīt. Arī apkope tagad ir vieglāka, jo 8 mm skrūvju skaits, kas nostiprina virsbūvi, ir samazināts no 6 līdz 4 katrā pusē. Jaunais motocikls ir arī par 70 mm šaurāks (50 mm kreisajā pusē, 20 mm izplūdes pusē), un plastmasas detaļas ir plānākas, bet tvertnes pārsegs ir noņemts.

Dakšas ģeometrija tagad ir šaurāka, 27,1°/114 mm (no 27,4°/116 mm), un garenbāze ir nedaudz īsāka 1481 mm (1482 mm). Klīrenss palielināts par 8 mm līdz 336 mm, un apakšējā savienojuma skava tagad atrodas par 6,1 mm augstāk, sasniedzot 928 mm. Rādiusa loks no aizmugurējās dakšas rotācijas punkta līdz aizmugurējā riteņa vārpstai palielināts par 0,9° līdz 14,5°, kamēr attālums starp šarnīru un priekšējo vārpstu palielināts par 1,8 mm līdz 914,6 mm. Saussvars ir 105,8 kg, par veseliem 2 kg vieglāks nekā iepriekšējam modelim.

Konstruēti ar Computational Flow Dynamics (CFD) maksimālai gaisa caurplūdei, radiatora pārsegi tagad ir izgatavoti no nevis viena, bet diviem plastmasas gabaliem, un tiem ir zemāka ventilācijas atvere, bet radiatora restes ir optimizētas gaisa plūsmai. Arī 6,3 litru titāna degvielas tvertne ir konstruēta no jauna.

Standarta aprīkojumā uzstādītā, vieglā Renthal Fatbar ir izlocīta optimālam komfortam; augšējā skavā ir divas stūres rokturu vietas, lai stūri pārvietotu uz priekšu un atpakaļ par 26 mm. Ja turētāju pagriež uz 180°, stūri var pārvietot vēl par 10 mm no pamatpozīcijas, iegūstot četras unikālas braukšanas pozīcijas. Runājot par svara samazināšanu, ikviens nelielais ietaupījums ir svarīgs (japāņu paruna vēsta: “Pietiekami daudz putekļu izveido kalnu,”); paturot to prātā, līdzsvarotais vadības kabelis ietaupa 100 g.

Priekšā, divu virzuļu bremžu suports darbojas ar 30 un 27 mm diametra virzuļiem un 260 mm viļņota raksta disku; kopā ar bremžu šļūteni ar nelielu izplešanās ātrumu tas rada gan spēcīgu sajūtu, gan vienmērīgu noturības spēku. Viena virzuļa aizmugurējais suports ir saskaņots ar 240 mm viļņota raksta disku.

DID alumīnija diski ar tieši piestiprinātu spieķu rakstu ir apdarināti melnā krāsā; priekšā – 21 x 1,6 collu, aizmugurē – 19 x 2,15 collu. 2021. gada modeļa aizmugurējais ritenis ir spēcīgāks un vieglāks, un tagad Dunlop MX33F/MX33 riepas mīkstam reljefam ir uzstādītas kā standarta aprīkojums. 

Satriecošā jaunā, pilnīgi sarkanā grafika papildina 21YM CRF450R asās līnijas.

3.2. Dzinējs

• Lielāks gaisa filtrs, kā arī pārskatīts droseles korpuss un izplūdes atveres braucieniem pie zemiem apgriezieniem
• Jauna izplūdes caurule ar vienu trokšņa slāpētāju palielina griezes momentu un ietaupa svaru
• Lielāka tilpuma hidrauliskais sajūgs aizstāj kabeļa darbību, nodrošinot vienmērīgu un vieglu sviras sajūtu
• Pārskatītā dekompresora sistēma nodrošina uzlabotu izturību pret turbo bedri

Saņemot maksimālās jaudas palielinājumu par 1,8 kW un par vēl 2 Nm lielāku griezes momentu, kā arī spēcīgāku jaudu pie zemiem apgriezieniem 19YM, 20YM aprīkots ar 449,7 cm3 četrvārstu Unicam dzinēju, kam optimizēta PGM-FI kartēšanas un HRC palaišanas vadība, kā arī pievienota Honda selektīvā griezes kontroles sistēma. 2021. gada modeļa uzmanības centrā – ar jauninājumiem, kas iegūti tieši no Tima Gajsera čempionātu uzvarējušā HRC motocikla, – ir brauktspēja zemā un vidējā apgriezienu diapazonā un svara samazināšana, vēl vairāk uzlabojot pagriezienu izbraukšanas rādītājus.

Ievērojamu maksimālās jaudas pieaugumu (līdz 0,6 kW) virs 5000 apgr./min pavada spēcīgāks griezes moments pie zemiem dzinēja apgriezieniem, pateicoties gaisa filtra palielinājumam par 1,8 l līdz 4,1 l. Jaunais gaisa filtrs – kuram tagad var piekļūt, vienkārši izskrūvējot vienu sānu pārsega skrūvi, – baro pārveidotu, par 46 mm vieglāku droseļvārsta korpusu, kas optimizē ieplūdes efektivitāti un aktīvi izmanto latento siltuma iztvaikošanu ieplūdes atverēs.

Arī inžektora leņķis ir palielināts no 30° līdz 60°, izsmidzinot degvielu līdz pat droseļvārstam, lai uzlabotu ieplūdes efektivitāti, pieplūdes gaisa atdzišanu un tik svarīgo droseles sajūtu. Dekompresijas sistēma ir arī jauna: tās pretsvars tiek pārvietots no sadales vārpstas labās puses uz kreiso pusi, nodrošinot stabilāku darbību zemos apgriezienos ar paaugstinātu izturību pret turbo bedri.

Lielākās izmaiņas ir dubultajās izplūdes atverēs: līdzīgi kā CBR1000RR-R Fireblade, to izeja ir ovāla, nevis apaļa, lai uzlabotu efektivitāti, un iepriekšējā modeļa 5,08 kg 2-1-2 izplūdes konstrukcija ir aizstāta ar vienu 3,84 kg cauruli un trokšņa slāpētāju (kas arī novērš siltuma vairogu), ietaupot pilnu 1,24 kg. Lejupvērstā caurule atrodas arī 74 mm tuvāk centrālajai līnijai (uzlabojot braucēja ergonomiku), savukārt gofrētajam trokšņa slāpētājam ir dubults rezonators, kas samazina troksni, vienlaikus palielinot jaudu. 

Viens atjauninājums, kas iegūts tieši no Gajsera motocikla, ir hidrauliskā sajūga ieviešana. Tas uzlabo gan kontroli, gan sviras sajūtu (tas ir par 10% vieglāks), kā arī nodrošina konsekventu sviras klīrensu smagos braukšanas apstākļos. Sajūga jauda ir palielināta par 27% ar papildu plāksni – no 7 līdz 8 –, un tā darbojas ar papildu berzes atsperi, lai maksimāli palielinātu enerģijas pārnesi un izturību. Slīdēšana ar maksimālo jaudu ir samazināta par 85%.

Diametrs un gājiens paliek 96 x 62,1 mm ar kompresijas pakāpi 13.5:1. Pārnesumu stāvokļa sensors ļauj izmantot trīs īpašas aizdedzes režīmus 1. un 2., 3. un 4., un 5. pārnesumam.

Neapstrīdama uzticamība vienmēr ir bijis nozīmīgs faktors CRF450R panākumos, un eļļošanu pārvalda 5 atveru virzuļa eļļas sprausla un divkāršs 12 mm eļļas cirkulācijas sūknis.

Ietaupot dārgos gramus, magnija cilindra galvas vāks ir pārveidots ar plānāku materiālu un mazāks ir arī degvielas sūknis – tas nostiprinās ar 4, nevis 6 skrūvēm, ietaupa 120 g un piedāvā tādu pašu spiedienu un filtra kalpošanas laiku kā iepriekšējais dizains.

3.3. Elektronika

• Honda selektīvā griezes kontrole (HSTC) ar 3 braukšanas režīmiem un OFF
• HRC palaišanas kontroles sistēma piedāvā 3 palaišanas iespējas
• Dzinēja režīma izvēles pogai (EMSB) ir 3 režīmi, lai regulētu jaudas raksturu
• HSTC poga tagad ir integrēta kreisās puses komutācijas ierīcē
• HRC iestatīšanas rīks atjaunināts ar izmaiņām agresīvajā un vienmērīgajā režīmā

CRF450R 2020. modeļa gadā ieguva HSTC, un sistēma 2021. gadam nav mainīta. Tās uzdevums ir samazināt aizmugurējā riteņa spolēšanu (tādējādi zaudēto piedziņas impulsu) un maksimāli izlabot vilci. Tā neizmanto riteņa ātruma devēju un būtībā saglabā droseles sniegtās sajūtas, pārvaldot jaudu; aizdedzes laiks ir aizkavēts un PGM-FI kontrolēts, ja tiek konstatēts, ka apgriezienu maiņas ātrums ir ārpus iestatītā ierobežojuma.

Trīs režīmi braukšanas vadības līmenī atšķiras dažādiem braukšanas apstākļiem:
1. režīmā sistēma iedarbojas visvieglāk un pēc ilgāka laika – tas noder, lai samazinātu riteņa spolēšanu un saglabātu kontroli asos pagriezienos.
3. režīmā sistēma darbojas visātrāk un spēcīgāk, tāpēc ir noderīga slidenos, dubļainos apstākļos.
2. režīms dabiski piedāvā viduspunktu starp 1. un 3. režīmu attiecībā uz iejaukšanās ātrumu un stiprumu.

Acīmredzams 2021. modeļa gada atjauninājums ir braucēja vadības ierīces un displeja komutācijas ierīces. Palaišanas kontroles indikators, EFI brīdinājums, EMSB režīma poga un LED indikators – atrodas kreisajā stūres rokturī, un HSTC poga tagad ir iebūvēta.

Nospiežot un turot HSTC pogu 0,5 sekundes, sistēma tiks pārslēgta uz nākamo režīmu ar zaļu gaismas diodes indikāciju – 1 reizi 1. režīmā, 2. režīmam 2 reizes un 3. režīmam 3 reizes, lai apstiprinātu izvēli.
HSTC sistēmu iespējams arī atslēgt pavisam. Kad dzinējs ir ieslēgts, sistēma izmanto pēdējo izvēlēto iestatījumu.

HRC palaišanas kontrole jebkuram braucējam nodrošina labāko izvēli spēcīgam startam, un tai ir arī 3 režīmi, no kuriem izvēlēties:

3. līmenis – 8250 apgr./min, dubļainiem apstākļiem/iesācējiem.
2. līmenis – 8500 apgr./min, sausiem apstākļiem/standarta.
1. līmenis – 9500 apgr./min, sausiem apstākļiem/profesionāļiem.

HRC palaišanas kontroles aktivizēšana ir vienkārša: ieslēdziet, piespiediet sajūgu un nospiediet iedarbināšanas pogu labajā pusē. Violeta gaismas diode vienreiz nomirgos, lai izvēlētos 1. līmeni. Vēlreiz nospiediet iedarbināšanas pogu vismaz 0,5 sekundes vai ilgāk, un 2. līmenī LED diode nomirgos divreiz. Atkārtojiet procesu, un LED diode nomirgos 3 reizes, norādot, ka ir izvēlēts 3. līmenis.

Dzinēja režīma izvēles poga (EMSB) maina dzinēja parametrus, un ir pieejami trīs režīmi, kas piemēroti braukšanas apstākļiem vai braucēja vēlmēm:
1. režīms – standarta.
2. režīms – vienmērīgs.
3. režīms – agresīvs.
Gaismas diode parāda arī izvēlēto režīmu, bet ar zilu gaismu.

Ar 2021. modeļu gada atjauninājumu HRC iestatīšanas rīks spēj nodrošināt daudz vieglāku vienmērīgo režīmu ar maigāku droseles reakciju braucējiem iesācējiem. Tas var arī ieslēgt agresīvo režīmu ar hiperjūtīgu droseles reakciju un dzinēja reakciju sacensību apstākļiem.